Salons in De violist van de Duivel

Hallo daar,

Er is iets in de Violist van de Duivel dat ik hiervoor nog niet was tegen gekomen perse, namelijk een salon.

Natuurlijk weet ik dat een salon in de woonkamer staat, maar dit is een soort van bijeenkomst van een aantal mensen. Dus heb ik wat research gedaan.

Ik heb eerst een google search gedaan met de woorden wat was een salon in de 19de eeuw (aangezien het verhaal zich afspeelt in die tijd) en de beste match was Parijse salon. Dit is een tentoonstelling die al sinds de 17de eeuw plaatsvind. Maar dit was niet echt een match hieronder vindt u natuurlijk de link naar wikipedia


https://nl.wikipedia.org/wiki/Parijse_salon

Natuurlijk met die logica kon het ook het autosalon zijn maar dit is ook niet echt een antwoord op mijn vraag. Dus heb ik in plaats van term veranderd, iets wat ik in de eerste plaats had moeten googlen maar dan had ik iets minder content gehad natuurlijk.
Ik kreeg resultaten dat gewoon een woordenboek versie is

http://www.encyclo.nl/begrip/Salon

Maar ik heb tegelijkertijd ook een andere pagina gevonden die naar wikipedia linkt. Hier vond ik wel het antwoord op mijn vraag.
Ik kreeg eerst deze pagina te zien, https://nl.wikipedia.org/wiki/Salon  wat een pagina weergeeft met een aantal mogelijkheden maar de correcte is de eerste link
Hier is een directe link naar de pagina maar ik ga hier ook de verklaring hier in quotation marks zetten : https://nl.wikipedia.org/wiki/Salon_(bijeenkomst) 
Een salon is een gelegenheid bij iemand thuis waar filosofen en denkers hun denkbeelden uit konden wisselen, of uitvoerende kunstenaars hun werken konden vertonen. Meestal is dat muziek (kamermuziek, zang), soms declamatie. De bekendste salons waren de 17e- en 18e-eeuwse Franse literaire en filosofische salons. Tijdens de Verlichting speelden salons een grote rol in het ontstaan van de Verlichtingsfilosofieën.

Salons, genoemd naar de gelijknamige kamer waarin deze plaatsvinden, worden nauwelijks nog gehouden. Sociaal netwerken gebeurt tegenwoordig elders.

Grote jaarlijkse tentoonstellingen van schilderijen werden ook salon genoemd, zoals de Salon van Parijs.
Ik heb de andere linken eruitgedaan omdat ze volgens mij niet van toepassing zijn op dit artikel. Het klinkt voor mij dat die vraag nu redelijk stom is omdat het antwoord eigenlijk kon gevonden worden met wat logisch nadenken.

In dit boek, is niet echt een klassiek salon zoals men het op wikipedia beschrijft. Eerder een soort van prostitutie ring dat gerunt word met het feministische excuus dat een vrouw zichzelf beter kan uiten in dat salon. Maar vrouwen in dit salon hebben seks met mannen om zwanger te zijn en bezien dit als iets goed. Waarschijnlijk om mannen te kunnen afzetten.

Maar ik heb de vraag beantwoord dus ik ga hier nog de video die ik heb beluisterd tijdens het uittypen van dit artikel achterlaten. (ongerelateerd mais bon)


 

Reacties

Populaire posts van deze blog