Lezen is blijkbaar goed voor je

Hallo daar!

Ik heb ook eens een google search gedaan. Met deze blog in gedachten, dacht ik eens te googlen naar de voordelen van lezen op de hersenen.

Direct kwam ik terecht op een hele hoop links naar andere websites, waaronder die van de knack en mens en gezondheid. Blijkbaar is lezen niet alleen goed tegen alzheimer (waar ik recentelijk een familielid aan verloren heb!) en fysisch stressniveau.

Even een paar quote's

Lezen is goed tegen de ziekte van Alzheimer
Het vakblad Proceedings of the National Academy of Sciences publiceerde in 2001 de resultaten van een onderzoek waaruit bleek dat volwassenen die hobby's hebben waar de hersenen een belangrijke rol in spelen, zoals lezen en kruiswoordraadsels oplossen, minder kans hebben om de ziekte van Alzheimer te krijgen. Al gaven de onderzoekers wel toe dat het niet ging om een oorzaak-en-gevolg-relatie, maar om een associatie. 'De resultaten betekenen mogelijk dat inactiviteit een risicofactor is voor de ziekte of dat inactiviteit een weerspiegeling is van zeer vroege subklinische effecten van de ziekte, of beide', schreven de onderzoekers.
Dat was een quote van de Knack, het gaat hier niet over een oorzaak en gevolg ding maar over een associatie. Ik weet zelf niet echt goed hoe ik dit moet verwoorden dus haal ik het online woorden boek er even bij!
Bij associatie worden in gedachten verschillende dingen met elkaar in verband gebracht. Het gelegde verband kan wel of niet terecht zijn. Een associatie is vaak gebaseerd op een veralgemenisering of op een vooroordeel. In de associatieve of symbolische poëzie wordt vaak gebruikgemaakt van associaties.

Dus het kan zijn dat er een verband is tussen lezen en een verkleinde kans op alzheimer maar dat is nog niet zeker.
 Over dat het stress verminderd kan ik mee spreken, ik lees vaak als ik op het openbaar vervoer lees onderweg naar een begrafenis of een sollicitatie gesprek en ik kan mij even afsluiten van de wereld door het lezen van een boek.

Het lezen van thrillers en andere spannende boeken verbeterd blijkbaar de hersenen, maar hier kan ik wettelijk gezien geen quote van dingesen omdat het copyright beschermt is dus ga ik het artikel hier afsluiten, onderin vindt u mijn bronnen.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/139190-lezen-is-goed-voor-de-hersenen.html
http://www.knack.be/nieuws/boeken/7-redenen-waarom-lezen-goed-voor-u-is/article-normal-113220.html

Reacties

Populaire posts van deze blog