Het vierkant van de Wraak door pieter Aspe Gold Edition

Hallo daar,

Ik begin meer en meer boeken van de serie die Van In volgt te vinden dus ik dacht laat ik een goldedition van die 2 artikels die ik heb over het vierkant van de wraak samen te brengen in een groot artikel.

Dat wilt nog niet zeggen dat ik over die boeken ga publiceren aangezien ik nu bezig ben met Violist van de Duivel door Bart van Lierde. maar ondertussen ben ik wel bezig met de zorgen dat ik de komende maanden wel genoeg te lezen heb en nog materiaal krijg om de komende decennia te publiceren.


Deel 1

Hallo daar!

Als follow up boek op wisseling van de wacht, heb ik het vierkant van de wraak gelezen. Dit is van een vlaams auteur in plaats van een Amerikaan. Niets tegen amerikanen trouwens maar het is niet echt een goed idee om een Nederlandstalige blog over literatuur te beginnen en geen Nederlandstalige auteurs op te nemen.

Over het boek
en de verhaallijn

Het boek is het eerste boek van de aspe serie, Het introduceerd dus een hele hoop personages in een keer. Maar de schrijver heeft een manier gevonden om dit ongeforceerde manier te doen.

Het boek begint met de ontdekking van een overval op een bekende juwelier in Brugge. Dit is iets dat nog blijft voortduren, ik denk dat alle verhalen over Van In zich afspelen in bet Brugse. Het onderzoek zou eigenlijk bijna volledig en bijna direct geklasseerd moeten worden door grootvader Degroof. Maar dat is eigenlijk buiten Van In en de nieuwe knappe substituut Hannelore Martens gerekend. Ze gaan samen op onofficieel onderzoek uit en duiken ze in de wereld van de gegoeden. Tot de kleinzoon van Ludovic Degroof ontvoerd word door een onbekend iemand.

Hierdoor komt wordt het hele verhaal ontknoopt door de hele elite wereld te doorgronden en de vete tussen Degroof, zijn verleden wordt onthuld samen met het verleden van zijn vrouw.

Mijn mening en andere irritante dingen worden gepubliceerdi n het volgende artikel   
Deel 2
Hey!

Er is een groot aangekaart probleem in het vierkant van de wraak en dat is bij rijke families vooral. Dat mensen met geld en van adelijke stand nogal kunnen kiezen voor gearrangeerde huwelijken. Dit is natuurlijk bij de 1%

de vrouw van de "oude Degroof" zoals zijn bijnaam luidde in het boek was op het zelfde meisje verliefd als zijn vijand, die hem deze dingen aandoet van aan de start.
De famillie van de vrouw van de oude Degroof, hield van zijn vriend die zijn vijand werd door een gearrangeerd huwelijk.

Dit werd gedaan omdat Degroof geld had en zijn vriend (wiens naam ik ondertussen al vergeten ben omdat ik druk bezig ben in een ander boek) niet  de ouders van het meisje hadden meer oog voor het geld dan voor hun dochters mening. Misschien als ze een gewoon leven hadden kunnen leiden in plaats van een gearrangeerd huwelijk hadden ze samen rijk kunnen worden.

Samen hadden ze een buitenechtelijke relatie, en er kwamen ook kinderen van. Hadden ze gescheiden daarvoor hadden de dochters die er uit voortkwamen nooit niet verkracht geweest. En had een van de personages die niet uit het buitenechtelijke relatie kwamen geen kinderen met afwijkingen gekregen die alleen voortkomen uit incestieuze relaties.

Hoewel men zou denken dat het niet meer van deze tijd is (terwijl het nooit echt acceptabel is geweest) zijn gearrangeerde huwelijke (vooral in de derde wereld) nogaltijd een plaag (in mijn mening). De grootste gedachtengang hierachter is dat men niet verliefd moet zijn om van mekaar (uiteindelijk te gaan houden).
Dat is correct. je moet niet eerst verliefd zijn op iemand om van die persoon te gaan houden. (ookal is het handig zekers wanneer men een langdurige relatie heeft met iemand). Maar wat is er gebeurd met vrijheid van de keuze? Wat als ik deze persoon nooit moet hebben? (kan gebeuren, er zijn nu eenmaal mensen die mij niet aanstaan en dat ook nooit gaan doen.) dit is maar een kleine fractie van mijn persoonlijke overwegingen

Echter zien we ook dat meestal vrouwen hier het slachtoffer van zijn (of dat wordt toch geopperd, ik denk dat als het geregeld wordt door de ouders, en niet tussen toekomstige man en de vrouw haar ouders mannen even goed het slachtoffer hiervan zijn als de vrouw!

mais bon, ik ga jullie laten, als jullie nog verder dingen over gearrangeerde huwelijken klik op de link hieronder.
http://igvm-iefh.belgium.be/nl/activiteiten/geweld/gedwongen_huwelijk 

Reacties

Populaire posts van deze blog